5 belangrijke documenten bij je koophuis
Heb jij je droomhuis gezien in de provincie Castellon? Nu is het belangrijk om genoeg informatie over de woning te verkrijgen zodat je deze veilig kunt kopen. Hiervoor zijn een aantal formulieren nodig en hieronder staan de eerste 2 belangrijkste formulieren bovenaan vermeld.
Laat je niet afschrikken wat er allemaal bij komt kijken aan formulieren maar in Spanje krijg je te maken met veel papierwerk. Uiteindelijk valt het wel mee.
1. Nota Simple
Dit document met maar 4 pagina’s staat alles vermeld wat noodzakelijk is over de woning.
- Informatie over de fiscale informatie van de woning
- Bouwkundige informatie
- Wettige eigenaar
- Financiële informatie over de woning
Samengevat staat op de Nota Simple dus alle informatie die nodig is voordat de reserveringsovereenkomst of voorlopige koopovereenkomst getekent wordt.
Uit dit document is op te maken en kan besloten worden om met de aankoop door te gaan of niet. Is het verstandig en veilig om deze woning te kopen? De directe eigenaar of makelaar moeten ervoor zorgen dat de Nota Simple in jouw bezit komt. Dit document moet wel een recente datum hebben.
2. Verklaring van bewoonbaarheid
Als een woning geen verklaring van bewoonbaarheid heeft dan kan dit betekenen dat er iets met de woning aan de hand is. Dit document is eveneens nodig bij het overzetten van de watermeter.
Er bestaan 2 verschillende benamingen voor min of meer hetzelfde document.
- Nieuwbouw, niet eerder bewoond dan wordt dit ‘Certificaat van eerste bewoning’ genoemd.
- Bestaande woning – Dan wordt het een “bewoonbaarheidsverklaring” genoemd. Ook wel “Bewijs van 2e bewoning”
De onderstaande documenten volgen in een later stadium
3. Het Energiecertificaat
De verkoper zorgt ervoor dat hij in het bezit is van het energiecertificaat van de te verkopen woning.
Dit certificaat moet dus al opgesteld zijn op moment dat de woning in de verkoop komt. Maar soms komt het voor dat het in een later stadium gebeurd en dat is op zich geen probleem. Zodra de notariele koopakte gekend wordt dan moet het certificaat wel aangeleverd zijn door de verkoper.
4. Bewijs geen betalings- achterstanden
Bij de aankoop van een woning of appartement in een gesloten urbanisatie heb je te maken met de “vereniging van eigenaren”. Hier is het belangrijk om te weten of alle maandelijkse bijdragen voldaan zijn door de verkoper. De verkoper moet een document laten tonen zodat te zien is dat hij alle betalingen heeft gedaan. De verkoper of zijn makelaar vraagt dit document op bij het administratiekantoor van de VVE.
De notaris zal hier naar vragen zodra de koopakte getekend wordt.
5. Betalingsbewijs onroerend goed belasting
Zodra de koopakte gepasseerd wordt bij de notaris moet de verkoper laten zien dat de onroerende zaak belasting is betaald. Hij zal een betalingsbewijs van zijn recentste aanslag laten zien.
Let even op: Als de laatste betaling wordt aangetoond, dan kan het nog zijn dat er nog iets openstaat van vorige jaren. Een oplettende notaris kant dit zien.